torsdag 13. mars 2014

TRYKKBØLGEBEHANDLING ved betennelse i akillessenen

Da har jeg vært hos fysioterapeuten igjen. 
Han sier at det fortsatt er hevelse og rødhet rundt akillessenen og hælen.
Jeg kjenner at det er bedre, men smerten er der jo fortsatt.
Så han bestemte at vi skulle begynne med trykkbølgebehandling. 

Trykkbølgebehandling stimulerer en rekke av kroppens naturlige helingsmekanismer som både gir umiddelbar og langtidsvirkende effekt. Dette skal visst ha god effekt på flere typer betennelsestilstander slik at man unngår operasjon, kortison eller annen medisinbruk. Kan ha effekt på skuldre, nakke, musearm, tennisalbue, akillessmerter eller jumpers knee.

Det var inni granskauen vondt når han holdt apparatet på et bestemt punkt på hælen, og han gikk opp og ned på senen i 3-5 min. Han sa at mange vil merke bedring etter en behandling, andre trenger flere. 
Nå skal jeg være i ro i 2 dager. Ingen trening altså på 2 dager. 
Jeg fikk lov til å gå på skogstur med 5-åringen da :)) 
Han "tok seg fri" fra barnehagen, slik at vi kunne ha litt tid sammen. 
Han var med meg til fysioterapeuten og observerte behandlingen jeg fikk :))
Og så dro vi på skogstur etterpå. 

Har lest endel om trykkbølgebehandling på nett nå i ettertid og er veldig optimistisk og positiv til denne behandlingsformen. 
Er det flere som har prøvd dette?

Og han anbefaler meg å bruke is fortsatt og ikke løpe før det er smertefritt.
Det som kan skje i verste fall hvis jeg løper selvom det er vondt, er at senen kan ryke og da blir det brått MYE verre....
Og det vil jeg jo ikke.... 
Jeg vil løpe, men jeg vil jo ikke gjøre ting verre... 
Så da må jeg bare høre på hva han sier. 
Og bedrive sykkeltrening selvom jeg syns det begynner å bli litt kjedelig å bare gjøre det....

Har fått ny time om 1 uke:))

Holmestrand maraton må jeg nok se langt etter. Noen som vil ta over startnummeret mitt? 

Bilde fra skogsturen. Deilig med vår i lufta :))


OPPDATERING:

Wow! I dag da jeg fulgte minstemann (som ikke er så liten lenger) til barnehagen, kjente jeg ingen smerte i akillesen, kun litt murring. Jeg gikk veldig forsiktig siden jeg har fått beskjed om å ta det med ro, så mulig det er derfor jeg ikke kjente så mye. Det jeg kjenner er nummenhet, varmefølelse og prikking i det området jeg fikk trykkbølgebehandlinga. Utrolig rar følelse. Kan hende det er forbigående, men når jeg kjenner slikt som dette blir jeg veldig optimistisk. Det blir nok ikke akkurat noe halvmaraton i Holmestrand tror jeg, siden jeg sikkert må øke forsiktig med mengde i begynnelsen når jeg begynner å løpe igjen... Men dette er bra!!!!! :)))

4 kommentarer:

  1. Tålmodighet er en dyd - en dyd av nødvendighet! Satser på at du kommer deg fort tilbake igjen - kjipt når man ryker på en akillessmell altså! Det tror jeg må være alle løperes skrekk.... God bedring og fortsatt tvi tvi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Silja. Ja, det er noe dritt for jeg har såååå lyst til å løpe når jeg ser veiene og været ute nå. Men jeg er optimistisk og har troa på denne trykkbølgebehandlinga siden jeg merker bedring allerede. Les oppdatering i gårsdagens innlegg :))

      Slett
  2. Hei Ingunn. Hvordan gikk det med akillessen din? Ble du bra igjen, og gjorde du øvelser i tillegg til trykkbølgebehandling?

    SvarSlett
  3. Hei Ingunn. Hvordan gikk det med akillessen din? Ble du bra igjen, og gjorde du øvelser i tillegg til trykkbølgebehandling?

    SvarSlett