tirsdag 4. mars 2014

Achilles tendinopati

Da har jeg vært hos fysioterapeut på Gjøvik idrettsmedisinske team. 
Ble tatt godt i mot og på alvor av fysioterapeut som kunne konstatere at jeg hadde en inflammasjon/betennelse i akilles-senen på høyre fot. 
Det kalles achilles tendinopati og er en senelidelse som opptrer i vevet som binder leggmusklene på baksiden med helbeinet. 
Noen bruker også betegnelsen senebetennelse i achilles-senen selv om det i de fleste tilfeller ikke er snakk om en senebetennelse, men en kronisk slitasjetilstand. 

Det kunne også hende at det var betennelse i de små slimposene ved siden av senen i tillegg. 
Prøver å være positiv nå, og håper at dette vil gi seg. Han sa at dette var en vanlig skade hos løpere. 
Behandlingen er som følger:
▪️is hvert 10.min i 1 time hver dag
▪️alternativ trening som sykling, langrenn en kort periode mens det er smertefullt
▪️styrketrening
▪️ikke tåhev sålenge det er smertefullt (ikke før den akutte fasen er over)
▪️godt dempede sko
▪️(det kan bli aktuelt med trykkbølgebehandlingt)

Også tapet han achillesen min med k-tape. Dette sa han at var en diskutert behandling, fordi det var usikkert om det hadde effekt eller ikke. Men det skader ikke å prøve :)
Jeg kan sette inn bilde av tapingen dersom noen skulle ønske å se det.


Ny time neste torsdag  

Slik ser tapingen ut:



7 kommentarer:

  1. Nei - søtten heller: der forsvant kommentaren min IGJEN!!! ;-) Ctr A + Ctr C - say no more! Kort sagt: masse lykke til ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Silja. Håper det går fort over nå... Og at jeg kan løpe igjen snart. Er avhengig av å løpe og blir litt deprimert av å ikke kunne løpe....
      Så utrolig kjedelig at kommentarene dine forsvinner...

      Slett
    2. Svanstrøming, dear Silja, svanstrøming! ;)

      Slett
  2. Uffda. Så kjedelig. Achilles skader er noe dritt. Håper det går over raskere for deg enn det gjørde for meg: Skadet i august i fjor... Endelig begynnt med fullt trening igjen i februar. Viktig å ikke prøve å komme tilbake for fort. God bedring og lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Neil :)) Så lang recoveryperiode du hadde. Gikk du med det lenge før du gjorde noe med det? Er du helt fin igjen i akillesen nå? Så bra at du endelig har fått begynt med treningen igjen da :))

      Slett
  3. Kjedelig med betennelse! Ising og styrketrening tror jeg er lurt. God bedring!

    Melissa

    SvarSlett