fredag 28. februar 2014

Akilles-senen min - AU!



En liten siden jeg har skrevet nå. 
I vinter har det blitt mye løping med piggsko. Mine icebugs anima BUgrip. Og jeg har likt veldig godt å løpe med dem. De er ganske minimalistiske og derfor ganske lette. Når det har vært snø, har snøen vært fin demper for støt. 
Etter hvert prøvde jeg mer og mer forfotsløping med skoene, da det føltes veldig naturlig å gjøre det slik for å beskytte hælene mot underlaget som til tider var ganske røft med blanding av is, hard snø, snøklumper osv
Når jeg tenker etter har jeg kjent litt stølhet bak på venstre siden av høyre hælen og bittelitt oppover midt bak over hælen, akilles-senen de par siste ukene. Men det ble ikke verre enn bare litt stølhet/ømhet før etter mandagens fartslek-økt. Da skjedde det et eller annet, og det var vondt å gå etterpå. Spesielt opp og ned trapper. Men det var ikke verre enn at jeg gikk til jobb dagen etter (eller haltet litt). Onsdagen gikk jeg også til og fra jobb. Da kjentes det bedre ut. 
På torsdagen gikk jeg veldig rolig på ski uten at det ble verre. Det ble egentlig bare bedre for hver dag etter mandagen. 
Så da tenkte jeg at jeg kunne løpe langtur med Karen Marie og gledet meg veldig til dette. På begynnelsen av turen kjente jeg bare litt stølhet/ stivhet. Jeg løp med mizuno wave Rider i dag, en godt dempet mengdesko med bra støtte. Etter 10 km ble det litt vondere, men så lenge jeg løp på bakfot med lite rotasjon av foten gikk det bra. Så jeg løp hele veien (17.6 km). Det var jo sikkert dumt, men det var så godt å være ute, og så hyggelig å løpe sammen med noen :))
 Nå når jeg er hjemme, ser jeg at det er litt hovent på venstre side av hælen og trykkømt. Og det er vondt når jeg roterer foten og beveger foten opp og ned. 
Jeg bør jo nå ta noen dager løpefri, men er det noen som har opplevd dette? Eller noen som har kunnskaper om dette?
Gode råd mottas med stor takknemlighet. 
Har nemlig planlagt å løpe halvmaraton i Holmestrand 5.april. 


Bilde av de to spretne damene før dagens langtur:



Bilde fra gårsdagens skitur. De to minuttene det var sol og blå himmel :)


13 kommentarer:

  1. Jeg blir gjerne med og hjelper/er med på alternativ trening i denne tunge stunden... Og så må jeg bare si at fotografen i dag var utrolig god...;-P

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)) Jeg fikk muligens diagnosen også nå. Akutt achillestendinitt. Alt passer veldig godt med det. Man kan få det ved mye forfotsløping, og det har jeg bedrevet mye i vinter pga piggsko med lite demping.

      Slett
  2. Håhåi! Er dette smittsomt mon tro? Viktig for deg å unngå at dette utvikler seg til en tendinose av mer kronisk art. Ta signalene på alvor. Ta deg noen dager løpefri. Begynn så å tren alternativt og kjør standard tåhevprotokoll ala Olympiatoppen.no. Etterhvert trappes løpingen gradvis opp mens du fortsetter med tåhevprotokollen. Tåhev fungerer jo godt som både forebygging og behandling.

    Lykke til, hilsen en som også er på akilleskjøret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja , skulle tro det var smittsomt... Tusen takk, skal gjøre alt du sier! ;-) det MÅ ikke bli kronisk. Leste forresten ditt blogginnlegg om akillesen din nå. Hvordan går det da? Har din akilles blitt bedre? Veldig interessert i å høre. I dag blir det veldig rolig skitur :)

      Slett
    2. Slafs, pigger og lavdrop, skummel kombinasjon på uerfarne lavdrop-legger... :-)

      Min akilles har litt murring fortsatt. Den har aldri vært særlig smertefull, med unntak av de to dagene i etterkant av selve "oppblussingen". Jeg trener eksentriske tåhev hver dag, og går mye på langrennski (det virker til å gå relativt bra så lenge jeg unngår for mye "småjogging" opp bratte kneiker. Skiformen har aldri vært bedre :-)

      Jeg har dristet meg opp på mølla noen ganger. I begynnelsen bare en kilometer, men etterhvert 5-6-8 og nå sist 10 kilometer. Jeg kjenner en ørliten murring, men ingen smerter med unntak av at det kan stikke i litt noen sekunder nå og da. Merker ikke særlig mer smerter i etterkant heller. Er fortsatt plaget med litt morgenstivhet (i akilles) de 10-15 første stegene på morgenen.

      Det vanskelige nå er å holde igjen på løpinga nå som våren er i anmarsj.

      Slett
    3. Så bra at det kjennes bedre ut nå, og at det har ført til at du har kommet i god langrennsform. Blir vel Birken om to uker da? Det er litt godt å lese at dette er en tilstand som bedres, da er det vel håp for meg og? Skal løpe halvmaraton i Holmestrand om 5 uker. Vet ikke om jeg får vært med på det..... Får vel bare krysse fingrene og drive med alternativ trening og styrke så lenge

      Slett
    4. Nåja, jeg sa at langrennsformen aldri har vært bedre. Jeg sa ikke at jeg var i god langrennsform.... :-)

      Du får satse på en easy come, easy go-variant av hælsmerter. Ikke bekymre deg unødig.

      Slett
    5. Er optimistisk og positiv jeg. Det ordner seg alltid for snille jenter og gutter ( har jeg hørt, hehe)

      Slett
  3. Tommelfingerregel nummer 1 (jfr. M. Bakken - tror det var han i alle fall) er å ta 2 (TO!) dager hvile om man tror man er i ferd med å pådra seg noe. Gjerne gå tur om det ikke fremprovoserer smerten i nevneverdig grad.

    I starten er det alltid vanskelig å vite om det en reell skade eller om det bare er "en vondt" som går over. Tar du to dager fri og smerten fortsatt er der i hvile eller ved normal aktivitet (gange på jobb etc) så bør det ringe en bjelle og du bør begynne å tenke potensiell skade. Hvis du fortsatt er i tvil om det er en skade eller en vondt så kan du jo bare teste med litt lett løping. Og da er det regel nummer to som gjelder: belast inntil smerte, ikke lenger. Så da gjelder det å gi seg når smerten kommer....

    Å sitte i andre enden av en pc å stille diagnose og/eller foreslå behandling føler jeg meg slettes ikke kompetent til (ingen av oss er kompetente til det!). Så jeg ville derfor foreslått at du gikk til noen som har greie på idrettsskader så du får en ordentlig sjekk hvis det fortsatt er vondt og hemmer deg. For kanskje trenger du en betennelsesdempende kur i starten (for å nullstille dritten) før du gjør noe som helst, eller kanskje trenger du bare å justere ned mengden noen uker og så er alt bra igjen; det er helt umulig for oss å vite....

    Nei - jeg håper virkelig at det bare er litt lett murring som gir seg med litt lavere mengde og andre sko i noen uker!! TVI TVI!!! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for langt svar, Silja. Ja, tenkte jeg skulle gå til noen som har greie på idrettskader dersom det ikke glir over nå med litt ro og kun trening som ikke fremprovoserer noen som helst smerte. Det ble ikke ikke verre av å gå til jobb i uka som var. I dag har jeg tatt en veldig rolig kort skitur uten å belaste hælen. Fikk en noe snodig stil i løypa, men det får så være.... Haha... Nei, dette er ikke veldig moro! Jeg kunne begynt å grine, men er fortsatt optimistisk på at dette er noe som går over. Siden det plutselig ble så akutt vondt. Jeg må bare tenke at det fins alternativ trening så lenge.

      Slett
  4. Usj-usj-usj, akilles er noe møkk!
    Det høres ut som noe som kan gå raskt over med å droppe løpingen (sorry) og sykle eller svømme 2-3 dager.
    Jeg sliter selv med ømme/vonde akilles (på begge sider) og har gjort det i snart 6 uker. Det blir ikke noe verre, så min fysio mente det da var ok å fortsette med løpingen. Skal til kontroll igjen om 10 dager:)

    Slik er det for meg;
    - mest ømt om morgenen eller når en har sittet stille lenge
    - går over ettersom jeg blir varm (gange i 4- 5 min)
    - merker lite når jeg løper og lite etterpå

    Lykke til:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er slik jeg hadde det også Andreas. En ørliten murring som gikk over flere mnd uten forverring. En lang hard tur på slafseføre var det som gjorde at den blusset opp.

      Jeg tror det er lurt av deg å være på vakt og ha en fysio å alliere deg med.

      Slett
    2. Andreas, ja det er noe dritt! Jeg har også hatt mest vondt på morgenen, og følt det har vært litt stivt på morgenen, men virker som det går seg litt til utover dagen. Har aldri hatt noen problemer med dette tidligere, så det kom litt brått på når det startet.... Så jeg håper det er noe som forsvinner like raskt igjen... Jeg kommer til å drive med noe alternativt og er heller noen dager lenger borte fra løpingen hvis det kan gjøre at akillesen bedres fortere. Takk for gode råd :) Jeg tror jeg vil ta kontakt med en fysioterapeut også, det er nok lurt :))

      Slett