fredag 14. februar 2014

Hvordan bli raskere?

Jeg er en såkalt tung løper. Jeg veier vel egentlig minst 10 kg for mye.
I fjor da jeg holdt på med studier, gikk jeg opp 5 kg pga mye stillesitting og lesing. Og spesielt eksamenslesinga mot slutten av året. Så i 2013 fikk jeg ikke fulgt treningsopplegget mitt slik jeg ville. 
Og de 5 kiloene sitter dønn. Nå har jeg ikke jobbet så effektivt med å gå dem ned, men på mandag begynner jeg med et bedre kosthold uten de utskeielsene jeg er så glad i, blant annet sjokolade. Dessuten er jeg altfor glad i mat og spiser gjerne mer enn jeg burde.
5 kg skal bort. O viljestyrke kom til meg!
Så noe av svaret på hvordan bli raskere ligger der... Jeg er rett og slett for tung i baken...

Men hva mer kan jeg gjøre? Jo det må vel bli å trene på fart, kanskje? Både korte og lange intervaller vil jeg tro? Jeg har jo med intervaller i treninga mi, men syns det er vanskelig å trene intervaller alene. Og det er jo ikke sikkert at de er like effektive som de jeg hadde når jeg trente med Løplabbet i Trondheim. For de var virkelig effektive, selvom alle var raskere og MYE yngre enn meg. Så jeg savner de treningene med Løplabbet. 
Jeg er veldig åpen for forslag til morsomme fartstreninger altså :))


7 kommentarer:

  1. Spørs jo litt hva du skal trene i mot da. Er det 3km/ 5km eller 10/21km - maraton som er tingen?
    Jeg er veldig glad i å avslutte økter med en rask kilometer på slutten. Selv foretrekker jeg lange intervaller (fordi jeg er lat). Da er farten ikke så høy. Det som er så fint med intervaller er at nesten uansett hva du gjør så blir det "riktig". Eneste feilen man kan gjøre er å ikke variere. Så om du løper tusenmetere, fartslek, pyramide, antall minutter, lyktestolper så spiller det ingen rolle.

    En litt artig økt vi har løpt på fellestrening er at vi skal løpe hardt i alle motbakker, rolig i alle nedoverbakker og moderat ellers.

    Men man blir ikke så mye raskere av å kjøre alle turer i samme fart/distanse.

    Jeg er også glad i progressive økter. Slik kenyanerne løper. Løper fortere og fortere for hver kilometer. Første på 6:00, så 5:40, 5:20, 4:40, 4:30 osv. Det gir alltid en god følelse at man klarer å øke underveis. Så slipper man oppvarming også. Masse muligheter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Espen! Så kjempebra innspill!! Her var det jo mange kjempegode tips for variert fartstrening. Og det er jo viktig å variere litt. Tusen takk!! Jeg trener foreløpig for halvmaraton og 10 km. Liker best litt lenger distanser der man ikke må løpe så fort, men har lyst til å forbedre de tidene jeg har. I fjor holdt jeg på med videreutdanning så da var målet bare å holde formen vedlike, men i år vil og skal jeg ut å sette noen personlige rekorder ;-)

      Og jeg er veldig glad i motbakker, og her i Gjøvik er det mye motbakker :))
      Du skriver at du liker lange intervaller fordi du er lat, og da er ikke farten så høy. Men DU er jo råsterk og rask da!!

      Slett
  2. VRÆL - jeg skrev et LANGT svar og så forsvant helt svaret da jeg klikka publiser :-/ ÆSJ - men da får jeg prøve å svare igjen en annen dag; nå skal jeg nemlig i seng; halleluja - kan ikke huske sist jeg la meg kl.22 ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååneeeei! Sånt er fryktelig kjedelig. Når man har skrevet masse og alt bare forsvinner.
      Sov godt! Deilig å legge seg klokka 22 :))

      Slett
  3. Ctrl+A Ctrl+C (or the equivalent if you're using Apple products) right before hitting "publiser". ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. This was a reply to Silje's post. Blogspot's comment system is a piece of crap!

      Slett
    2. I KNOW!!! And I always do - always! So why the comment didn't show this time? I have no clue, cause it looked like it went through... ;-) shit happens, lol

      Slett