torsdag 30. januar 2014

Vinteren kom tilslutt

Snøen gjør forholdene litt vanskeligere for oss løpere å løpe ute. 
Men det  har jo aldri vært umulig å trene ute om vinteren. 
Det går helt fint. Det er bare litt tungere for kroppen å løpe i snø og kulde. 
Og lungene mine sliter som sagt litt hvis det blir altfor kaldt. 
Treningsutbyttet må jo bli bedre når man må jobbe mye hardere for å komme seg fremover. 
Hurtighets- og høyintensitetstrening må jeg ta på mølla i de altfor kaldeste dagene, selvom jeg syns det er utrolig kjedelig å løpe inne og se rett i en grå murvegg. Men når jeg vet hvor viktig det er med de hardintensive øktene, skal de ikke byttes ut.

Det er fint at snøen kom og gjorde det lysere. Dessuten kan man jo gå på ski:)) Det eneste jeg ikke liker, er kulda...og det har vært veldig kaldt pga at det har blåst så veldig i tillegg til minusgradene. 

Så nå gleder jeg meg til våren og til halvmaraton i Holmestrand. Det er faktisk bare 2 mnd igjen... Uæææh.... 21.1 km er langt, men ikke såååå langt. Jeg har løpt 4 x halvmaraton tidligere, men de har vært veldig forskjellige. Det er viktig å ikke starte for hardt, så alt kruttet brennes ut på begynnelsen. Første gang jeg løp en halvmaraton, startet jeg nemlig for raskt og det lærte jeg mye av. Jeg hadde ingenting igjen til de siste 3-4 km, så det var tøft! Men jeg fullførte full av melkesyre i ALLE musklene i kroppen. Både interessant og moro, og det er jo en seier å fullføre.

Jeg har prøvd å følge treningsprogrammet mitt og det har gått til en viss grad, men forrige uke byttet jeg ut flere av treningene med skitrening i stedet for løping. Satser på at det er viktig med litt variasjon. Så de neste ukene blir det langrennstrening hver tirsdag :))
Jeg må få tatt et testløp (5 eller 10 km) ganske snart også, bare for å se hvordan jeg ligger an. 

Siste 10 dagers treninger: 

SKITRENINGER:
 Jan 20, 2014 - Skiing, cross country - 15.38 km - 1h:37m:39s - 9.4 km/h - 6:21 min/km
 Jan 21, 2014 - Skiing, cross country - 21.20 km - 2h:19m:03s - 9.1 km/h - 6:34 min/km 
 Jan 23, 2014 - Skiing, cross country - 11.74 km - 1h:33m:02s - 7.6 km/h - 7:56 min/km
 Jan 28, 2014 - Skiing, cross country - 14.49 km - 1h:39m:51s - 8.7 km/h - 6:53 min/km

LØPETRENINGER:
Jan 25, 2014 - Tredemølla - Running 8.00 km - 50m:00s - 9.6 km/h - 6:15 min/km
Jan 25, 2014 - Trailrunning - 5.96 km - 42m:11s - 8.5 km/h - 7:05 min/km
Jan 27, 2014 - Running - 9.86 km - 1h:02m:55s - 9.4 km/h - 6:23 min/km
Jan 30, 2014 - Running 16.45 km - 1h:42m:33s - 9.6 km/h - 6:14 min/km

GÅTURER (blant annet til jobb):
Jan 27, 2014 - Walking til jobb - 4.61 km - 40m:24s - 6.8 km/h - 8:46 min/km
Jan 26, 2014 - Walking - 7.20 km - 1h:11m:08s - 6.1 km/h - 9:53 min/km
Jan 29, 2014 - Walking til jobb - 4.49 km - 45m:00 - 6.0 km/h - 10:01 min/km
Jan 29, 2014 - Walking hjem fra jobb - 4.54 km - 41m:41s - 6.5 km/h - 9:11 min/km

Så litt bilder fra både ski og terrengløpetreninger:

Det er ganske mye snø i marka nå.... :))

Det er gøy å leke i snøen! :))

Løper mellom trærne

Fint i skogen nå :))



Noen ganger er løypene veldig godt preparert

Vakkert i skiløypene :))


























6 kommentarer:

  1. Hi
    God idee med å bytte løping ute med skitrening. Jeg elsker snø og er ikke redd kulda, men jeg er redd å brekke noe (ifjord brakk jeg hånda i snøen) så jeg løper hovedsaklig på mølle og jeg føler at jeg savner trening ute. JEg har bare 20 år gamle ski, men det går nok bra. Skal nok få meg noen skiturer, særlig at barna mine trenger skitrening også

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjedelig med håndbrudd. Ja, det er godt å trene ute så lenge det ikke blir altfor kaldt. Da får jeg litt problemer med lungene (litt treningsastma). Så jeg gleder meg til våren av den grunn og av den grunn at det er lettere å løpe på bar asfalt enn på snø. Ski er jo grei variasjon innimellom :))

      Slett
  2. Inspirerende løpeblogg, jeg har ikke løpt så lenge selv - men jevnt siden august, usikker på hvordan jeg skal bli raskere - havner fort i en behagelig "tralt".

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Tea. Jeg har ikke løpt så lenge selv heller jeg. Ca 3 år, så er ingen ekspert :)
      Det er fort gjort å havne i en behagelig tralt. Jeg tror at det er viktig med en kombinasjon av styrketrening og løpetreninger. Samt at man varierer løpetreningene med feks en hardøkt i uka. Og at hardøkta består av intervall eller terskeltrening der man ligger på melkesyreterskel pulsmessig. De andre løpetreningene bør man ligge lavere i puls og gjerne ha flere treninger med sone 1-2-puls. Hvor mye løper du i uka da?

      Slett
    2. Jeg har hatt et snitt på 3 ganger i uken - har tredemølle hjemme, men løper ute også (bare ute på vår/sommer). Har du profil på endomondo? Kan jeg legge deg til for å se på øktene dine? Jeg er nok ikke så god til å presse meg selv.

      Slett
    3. Jeg har profil på endomondo: Ingunn Grewe Norberg. Bare å legge til det :))

      Slett