søndag 19. januar 2014

Langtur i -8 grader




I går løp jeg det lengste jeg har løpt i år. Haha, det sier jo ikke så mye siden vi skriver 19.januar nå. 
Når man skal på langtur på Gjøvik, er man nødt til å løpe i motbakker.
Eller man kan løpe frem og tilbake på samme strekning for å unngå motbakker, men da er det veldig lett å løpe hjem FØR man er ferdig.

 Derfor er det beste å få mannen sin til å kjøre seg et stykke unna, sånn at man får nok km før man kommer seg hjem. I går kjørte mannen min meg til Reinsvoll, og så kunne jeg løpe til Gjøvik derfra på gangveier. Det var kommet mye snø, men gangveiene var måkt til dels ganske bra. Men litt løssnø må man jo regne med, og den gjør forholdene litt vanskeligere. Men uansett fin trening. Distansen ble på 18,69km og gps'en på tlf stemte bra med Polar gps'en denne gangen. 
Det var en rolig langtur med gjennomsnittspuls på 140 som blir sone 3 for meg. 

Det er så godt å løpe slik uten å kjenne at beina er tunge eller føle noen form for slitenhet eller melkesyre. Og det er jo sånn det blir når man tar det rolig. Man føler man bare kunne løpt og løpt. 

Jeg hadde med meg maxim energygel (appelsin) med skrukork og den var egentlig grei å få ned. Ikke for søt og kvalmende og heller ikke tøff mot magen. 


Ukas løpetreninger ble som følger:
Januar 11, 2014 - Tredemølleøkt 10.39 km 1h:00m:00s - 5:46 min/km
Januar 14, 2014 Nordliarunden  8.43 km - 50m:41s - 6:01 min/km
Januar 16, 2014 Intervalltrening på stadion 11.40 km - 1h:06m:16s - 5:49 min/km
Januar 18, 2014 Reinsvoll - Gjøvik 18.69 km - 1h:49m:41s - 5:52 min/km

Også har det blitt litt gåing til jobb og i terrenget + to styrkeøkter

Bilder fra langturen fra Reinsvoll


Vakkert vinterlandskap på veien hjem. 
Og noen har visst sykla her før meg






12 kommentarer:

  1. Lurt å bli kjørt et stykke for så å løpe hjem. For hjem må man jo;-) Og for noen flotte løpekulisser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og da finner man ingen snarveier hjem heller :)) Ja, det er flott vinterlandskap her nå.

      Slett
  2. Knallbra økt og knallbra uke ;-) Jeg får motbakke på slutten om jeg løper hjem så jeg har noen ganger avtalt å bli hentet fremfor å gjøre som deg som blir kjørt til start.... begge deler er like genialt! Man må bare finne det som passer! For det handler for meg om å finne løsninger som gjør at jeg kommer meg ut og får løp de gangene jeg sliter litt med formen eller viljen. Å bare legge ut på løpetur og vite at jeg kan ringe for å bli hentet har vært en slik redningsplanke for meg noen ganger. Da har jeg liksom ingen mentale sperrer for å komme meg ut og da ender det nesten alltid med at jeg løper de siste kilometerene i motbakke hjem også ;-) vinn-vinn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja begge deler er genialt! Kjempebra innspill! Det er veldig greit med ryggdekning dersom det er det som skal til for å komme ut døra :)) Og noen dager er dørstokkmila veldig tung. Da kan jeg bruke 30 min - 1 time på å komme meg over dørstokken...... Bare spør mannen min....haha :))

      Slett
  3. Ah, Hunnselva i vinterskrud. Det er det en stund siden jeg har sett. :-)
    Vi du ha skikkelige motbakker i starten anbefales Bøverbru - Ås - Steffensrud - Ihle - Landheim - Gjøvik. Men det er sikkert lenger enn den gamle riksveien fra Reinsvoll.

    Forresten, siden søsteren min bodde på Bøverbru en stund, fant jeg ut at det var veldig fint å løpe på øde veier ute i Kolbu. Veldig vakkert og nesten ikke trafikk. Jeg inviterer herved til langtur på Toten til sommeren. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jeg med på Adelheid!!!
      Jeg har innimellom tatt turen herfra oppover mot Nordlia opp til Haugkrysset og derfra til Landheim og tilbake til Gjøvik. Den runden er over 2 mil, kanskje nærmere 23-24km. Det er fint oppe på Høgda. Den veien er tung, fordi det er så mye motbakker. Og nå på vinteren er det utrygt å løpe der. Men er med til våren jeg. Avtale spikret! ;-))

      Slett
    2. "Over Høgda"... Hadde helt glemt at det heter det. Ja, tæl sammarn skar vi flyge over høgda en tur - du å je! :-D

      Jeg gjorde meg forresten en skikkelig tur over hele Toten for noen år siden, http://futtnfart.blogspot.no/2010/07/34-km-down-memory-lane.html
      Kan anbefale den ruta også - om du skulle føle det litt gæærn en dag.

      Slett
  4. Vilken bra löparvecka! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Mia! :)) Er ganske fornøyd selv også med hvor mye jeg fikk løpt :))

      Slett
  5. Høres deilig ut:-)

    Men rolig langtur i sone 3? Polar opererer vel med 4 soner, og da er jo toppen av sone 3 syreterskelen din. Det er vel ikke der man skal ligge på rolige langturer. Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men jeg har mine langturer i sone 1 og mine intervalløkter i sone 3. Jeg har min klokke innstilt på makspuls 205. Jeg har sett 202 i puls på mølle, så da er min maks rett over der.

    Men alltid koselig å lese om treningsturene dine:-)

    SvarSlett
  6. Polar opererer med 5 soner. Og rolig er litt relativt. Kunne skrevet "rolig", for rolig er den jo ikke. Den går bare i komfortsona, slik at man ikke på noe tidspunkt får noe melkesyre. Jeg har aldri langturer i sone 1. Da må jeg i tilfelle gå. Er mye bakker her, så utrolig vanskelig å holde sone 1.

    SvarSlett