onsdag 8. januar 2014

Melkesyre. Jaaa

Og jeg elsker det. Etterpå selvfølgelig, når endorfinene strømmer fritt og jeg er høy som bare det!

I dag ble det intervalltrening igjen. Nesten 1 uke siden sist. 
Jeg valgte stadion som intervallarena med oppvarming og nedjogging i gatene rundt stadion og sykehuset.
Ut fra treningsplanen min skulle jeg løpe 6-8 x 1000m, men jeg endret raskt disse planene før jeg startet treningen etter jobb. Jeg må forklare litt hvorfor jeg endret på dem. 
Min jobb innebærer mye gåing og ståing og tett kontakt med de fødende. Det er ikke alltid jeg har mulighet til å gå ut av fødestua for å spise eller drikke. Og hvis jeg har mulighet til å gå ut for å spise, er det mange ganger jeg må gå midt i lunsjen. Noen ganger får jeg ikke spist før jeg går av vakt. Næringsinntaket er derfor ikke alltid mulig å opprettholde slik jeg ønsker det. Litt mer regelmessig næringsinntak blir det de dagene jeg jobber med ultralyd. Men jeg elsker jobben min og vil aldri i verden bytte den ut med noe annet! 
Endringen i intervaller ble altså endret til: 4 x 1000m og 4 x 400m. 
Tidene på hver runde er som følger: Lap 1-4=1000m ; Lap1: 4.54 Lap2: 5.02 Lap3: 4.56 Lap 4: 5.07
Lap 5-7=400m; Lap5: 1.59 Lap6: 1.50 Lap7: 2,04 Lap 8: 1.58
Rundene er ganske ujevne. Og melkesyren dukket opp i stor grad i dag. 
Kroppen har samlet opp ekstra væske premenstruelt (2-3 kg), og disse dagene da det er slik merker jeg melkesyren kommer mye raskere enn ellers og jeg merker jeg blir fortere sliten. Men igjen kan dette også ha med det dårlige næringsinntaket i løpet av dagen å gjøre i tillegg. 
Men mye sitter mellom ørene og det gjelder å psyke seg opp og ikke ned. 
Ukas løpetreninger ble som følger, tatt fra endomondo:
2.jan 2014: intervalltrening på stadion 13,06 km - 1:07:05
4.jan: langtur 15,09 km - 1:36:21
6.jan: løpetur 12,10 km - 1:15:17
8.jan: intervalltrening 10,80km - 1:07:05

Tidene er kanskje mer villedende enn veiledende, spes på intervalltreningene da jeg har 1-3 min gåpauser.















Fint å ha en stadion med full belysning på kveldene :))

10 kommentarer:

  1. Vet du - dette var som å lese om meg selv! Helt identiske problemstillinger! ;-)

    Jeg kan heller ikke forlate forsøkene mine på laben for å gå å spise. Og siden man ikke kan spise på laben så har jeg dermed et problem. Og om det hadde vært mulig å innta mat på laben så hadde det ikke vært gitt at jeg hadde kunnet spise da heller - for ikke alle protokoller og prosedyrer har rom for lange nok pauser underveis til at man rekker å sluke en brødskive. Hektisk og intenst men også jeg digger jobben min! :-)

    De siste ukene har det blitt alt for lite mat og drikke underveis i arbeidsdagen, og i kombinasjon med hormonsyklusen så føler jeg meg tung på trening og øktene går tyngre enn normalt - jeg blir sliten raskere. Jeg prøver å være flink å få i meg nok mat på kveldene men det reparerer liksom ikke skaden. Vel, vel, jeg må bare gjøre det beste ut av det og jeg gjør ofte det samme som deg: jeg justerer på økta ut fra forholdene ;-)

    Godt jobba!!!

    SvarSlett
  2. Takk, Silja. Godt å høre at vi er flere med samme problematikk :)). Det er ikke alltid like enkelt med det næringsinntaket, men prøver så godt det går. Og man må jo bare gjøre som du sier justere litt på treningsmengde ut fra energi og dagsform.
    Det høres ut som du også brenner for jobben din og det er så verdifullt å ha en meningsfylt jobb å gå til. En jobb man gleder seg til å gå til :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - jeg digger jobben ;-) Liker egentlig veldig godt å ha mye å gjøre, digger å ha en hektisk men spennende jobb med deadliner som puster meg i nakken hele tiden osv osv, men jeg har også innsett at et sted går grensen og at for mye ikke er bra for meg. Så på den ene siden liker jeg dette men på den andre siden så sier kroppen i fra - og etter å ha trosset signalene et par ganger og gått på et par kjempesmeller - ja så har jeg lært at jeg må ta hensyn til kroppen selv om jeg helst bare vil dure på hele tiden som en durazelkanin ;-)

      Slett
    2. Vi er ganske like høres det ut som. Jeg kan jobbe på til jeg nesten stuper, hvis ingen sier fra om at jeg skal roe ned litt. Sover stort sett veldig godt om natta da når man er aktiv hele dagen ;-))

      Slett
  3. Ikke ofte vi kan løpe på spenstig tartan på Gjøvik i januar! God økt. Det må da være spesielt med en slik jobb ;-)

    Her går det i trøtte dager og en achilles som har blusset opp etter 5 mnd med symptomfortrengning. Passet forsåvidt greit med ei løpepause nå om dagen. Nå går det i en kombinasjon av tung langsom styrketrening og eksentrisk leggtrening. Har også bestilt de mest oppbygde og klumpete skoene på markedet.

    SvarSlett
  4. Takk, Roger. Hyggelig :)) Håper alt er bra med dere. Nei, det er ikke ofte tartandekket kan brukes nå, så det må jo utnyttes. Kjedelig med achillesen din, håper det går over fort. Får du noe behandling da? Sikkert lurt med løpepause for å avlaste. Sykling kan kanskje være fin alternativ trening? Hvilke sko har du bestilt? Er det Hoka? Hils :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt i skjønneste orden med oss.Skal hilse herfra og takke for god hjelp :-)
      Nei. Ikke Hoka. Er ikke det lavdropsko? Jeg må jo ha høydrop for å avlaste akilles. Går for Asics kayano.

      Slett
    2. Hoka er det motsatte av lavdropsko. Her er hvordan de beskriver den selv: Each Hoka One One running shoe is built upon a maximally cushioned midsole that offers superior protection, comfort and propulsion. Fint å høre at det går fint med dere :))

      Slett
  5. Jeg skal ikke være kverulerende. Men jeg har forstått det som at skoens drop er hvor stort "fall" det er fra hæl til tå, såkalt "heel-to-toe-drop". Sålens tykkelse har dermed ikke noe med lavdropfaktoren å gjøre. Jeg mener å huske at Hoka one-one skoa har en veldig tykk mellomsåle, men har minimalt med "heel-to-toe-drop". Altså en lavdropsko med velsig god demping. Shoot me if I'm wrong... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det blir ingen skyting :))
      Nei, jeg har ikke så mye peiling på disse skoene jeg altså. Mulig du har rett :)) Jeg har bare lest om andre med skader som har brukt dem. Men har ikke prøvd selv altså :))

      Slett